Aktivitet - Snitte
Ved første undervisning såede underviserne små frø i os rundt omkring ved at sidde og snitte. Dette tog vi hurtigt til os og besluttede os for at vi på biotopen også skulle have en snitte aktivitet. Derfor tog vi grej med til at kunne snitte herunder blandt andet økse, dolk, sandpapir samt træ m.m.
Træet vi havde med var tørret hvilket også gjorde det hårdt at snitte i. Tog vi derimod en frisk gren eller en ny nedfalden gren er de rige på vand og derved også nemmere at snitte i.Hvad man ville snitte skal ligge en frit for, det kan være alt fra en smøre kniv, til palet kniv eller måske noget helt andet.
"Læring er enhver proces, der hos levende organismer fører til varig kapacitetsændring, og som ikke kun skyldes glemsel, biologisk modning eller aldring."
Og med det i mente tog vi udgangpunkt i vores snitte aktivitet. Læringen medtænker, kroppen, følelser samt sociale relationer. 3 ting vi kunne se gode muligheder for at inkorporere i en snitte aktivitet.
Læring gennem kroppen kan komme til udtryk ved blandt andet det sanselige i at finde en tør og/eller en frisk gren. Evt mærke forskellen samt dufte til materialerne. Derudover handler det også om vidensformen "kropslig viden" som handler om at vi er mere end blot en hjerne, man lære bedre hvis man er i bevægelse og er aktiv. (Niels Ejbye Ernst & Dorte Stokholm, Natur og udeliv - uderummet i pædagogisk praksis 2015)
Læring i forhold til følelserne har vi her valgt at koble Flemming Andersen på og hans teori om "det fælles tredje". Det er nemlig medvirkende til at danne sociale relationer uden at man måske behøver at have en intens øjenkontakt. Man kan altså være fælles om en ting, i dette tilfælde ville det være snitte aktiviten og derved forhåbenligt få åbnet for nogle relationer.
Hejsa - kigge lige forbi. Mon dette er en af jeres 4 biotop aktiviteter? Fin inddragelse af relevant teori :-)
SvarSlet