Ude festival fjordskole


 
 

 

 
 

Sammenhæng: 

Vi skal ned på Fjordskolen, og møde nogle børn for første gang. Vi har 45 min til at lave en aktivitet med vores dyrehold eller dele tiden op og lave to aktiviteter. Rammen er uden for ved et bordbænke sæt, som er overdækket med presenning. Lige ved siden af har vi en skrænt hvor vi kan lede efter flere orm, hvis vejret tillader. 

 

Mål:  

Give børnene en natur oplevelse, som kan være med til at understøtte deres naturdannelse og deres naturvidenskabelige kompetencer. 
 
 

Tiltag:  

Vi har orme med i orme cuvetten så børnene kan se hvordan de graver sig gennem jorden. Vi har forskellige orme med så der er mulighed for at undersøge ormenes forskelligheder og ligheder Hertil har vi lupper og to vejs lupper med, så de har mulighed for at nærstudere dem.


 

Vi har små skovle med, så hvis vejret tillader, kan vi se om vi kan finde orme på deres matrikel. 

Vi har printet, div orme klippet dem til og lamineret dem, så vi har nogle kort, som kan være med til at analysere og navn give de forskellige orme. (Katalogviden) 

For at sætte gang i børnenes naturvidenskabelige kompetencer, vil vi bruge produktive spørgsmål 

Vi har selv sat os lidt ind i d forskellige orme og deres cyklus, så vi kan besvare nogle af de spørgsmål, børnene måtte stille med fagbegreber. Et eksempel, kunne være de iagttager der er riller/streger på ormen, her kan vi inddrage vores erfaringer og viden (phronesis viden) og formidle det vi ved om ormene, at disse streger er led, da ormen består af små led. 

Den kropslige og dialogisk viden vil være i spil hele tiden da vi bruger kroppen og sanserne, samt vi samtaler om det vi ser og gør. 

 

  1. Starte med at kigge på de orme vi har med og orme cuvetten 

  1. Se om vi kan finde orm (ormejagt) 

  1. Se på kompost orme, spise et æble/gule rød skral til komposten 
     
     

Tegn:  

Se at børnene er engageret nysgerrig og deltagende, ved at se og undersøge ormene, samt at kommer med narrativer om det de ser og kender i forvejen til orm. 

 

Evaluering: 
 

Det første hold vi modtog til udefestivalen, bestod af to børn - den ene uden sprog og den anden kunne kun svare ja og nej. Da de kommer, nævner en af deres pædagoger, at vi nok ikke får drengen til at engagere sig så dybt, da han ikke kan lide at få beskidte fingre og er udfordret på hans taktile sans. Pigen er dog lidt modigere og starter ud, med at tage handskerne af og holder den største regnorm vi har. Drengen starter med at observere dem i den dobbeltsidet lup vi har medbragt og bliver mere og mere modig – han graver selv efter dem i vores bakke, holder dem i hånden og samler dem alle i hans lup, mens han hviner af glæde, til stor overraskelse for begge pædagoger. Begge børn er meget interesseret og iagttager og mærker dyrene længe - både i hænder og i lup. Begge børn prøvede også at grave efter orm og studerede derefter deres fund. 

 

Det næste hold børn, fire stykker, blev ligeledes præsenteret for ormene i lup og i cuvetten – dette sad de alle med noget tid, hvorefter to blev siddende med dem, for at studere videre og de to andre var ude og grave efter orme. Vi startede samtaler med børnene, ved hjælp af produktive spørgsmål og fik bragt mere “teori” på banen – i forhold til de 4 sammenfattede og generelle færdigheder: 

  • Vi artsbestemte ormene, med børnene (kommunikative færdigheder), dette gjorde vi ved hjælp af at observere ormene nøje og snakke om forskelle og ligheder og brugte derefter vores billeder af de forskellige orme, til at bestemme arten(evnen til at kunne se forskelle og ligheder). Børnene eksperimenterede ligeledes med de medbragte lup – de holdte dem op mod cuvetten, så de bedre kunne se ormene deri(en eksperimenterende tilgang). Til den eksperimenterende tilgang, havde vi tænkt forskellige måder at lokke ormene op af jorden på, men vi valgte at følge børnenes interesser i stedet.   




Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Bål aktivitet

Praksisafprøvning udviklingsprojekt 1. opgave

Biotop