Praksisafprøvning udviklingsprojekt 1. opgave



 1. Undring / problemstilling – Hvad det det der skal arbejdes med og forandres eller udvikles?  

Vi vil op til Skovly og undersøge hvordan de bruger udeomrĂĄdet og hvad de bruger tipien til.  

Hvor ofte?  

Hvem bruger den? Hvis STU ikke benytter sig af det, hvad er ĂĄrsagen til dette? 

Hvorfor de har anskaffet den, hvad var tanken bag? 

Hvis ikke de bruger den, vil vi undre os over hvad det der gør at de ikke bruger den. Samt hvilke udfordringer de har siden de ikke bruger den. 


Efter samtale pĂĄ Skovly er vi nĂĄet frem til at de bruger ude omrĂĄdet med deres borger i det daglige gennem høstning og fletning af pil, samt de kløver brænder. Deres borger er §104 og har nok at se til i det daglige. Men vi er velkommen til at lave et projekt med STU. Aftalt møde med STU. Det er en tidligere underviser fra STU, som har købt tipien hjem 

 

Undringen lyder pĂĄ hvorfor STU ikke benytter sig af tipien? 

Hvilke tanker har de selv om brugen af udeomrĂĄdet og tipien? 

Hvilke fag har de, og hvilke kunne være muligt at trække med udendørs? 

Hvilke metoder arbejder de med her? 


Efter samtale pĂĄ STU, ved vi nu de bruger uderummet med to af deres hold som har udeliv. Det ene hold er mest ude og rydde og holde ude arealerne, hvor det andet hold er mere ud at gĂĄ ture. De har tanker om at vil bruge uderummet pĂĄ Skovly, men bare ikke kommet i gang, sĂĄ vi er velkommen til at sætte gang i noget. Vi mĂĄ selv bestemme om vi vil lave noget med begge hold eller kun det ene, Det ene hold vil være om tirsdagen omkring middag et par timer med seks elever, og det andet hold er fredag formiddag med tre elever. PĂĄ STU arbejder de anerkende og med dobbelt kram metoden. 

 

 

 

Redegøre for hvilke didaktiske og pædagogiske metoder I vil anvende i udvikling af den pædagogiske praksis, 

Vi vil benytte os af den didaktiske aktionslæringsmodel, den vil hjælpe os med at holde overblik, systematik over den dynamiske proces gennem udviklingsprojektet. Først vil vi pĂĄ besøg og fĂĄ samlet viden om, hvordan de bruger uderummet blandt andet deres fine tipi til i dag. Efter følgende vil vi reflektere og finde frem til et mĂĄl i vores udviklingsprojekt. 

Hvilket syn træder vi ind i handlerummet med? 

Hvilke metoder arbejder de med pĂĄ stedet? 

Derudover vil vi drage paralleller til nogle af de tekster vi har stiftet bekendtskab med, sĂĄ som Flemming Andersens Fælles tredje, Sølvik- bruge kroppen, demokratisk deltagelse, naturdannelse. Selv og medbestemmelse? 

 
 

2.a Viden - beskrivelse af jeres undersøgelsesspørgsmĂĄl (hvad vil I gerne blive klogere pĂĄ?), herunder begrunde hvorfor det er interessant. 

Vi vil gerne vide om de bruger uderummet i den daglige undervisning? 

(Da vi har kendskab til hvad udelivet/naturen, kan bidrage med koncentrationsmæssigt og pĂĄ selve læringen udvikling, socialt og trivsel generelt.) 

Hvis ja, hvem, hvordan, hvor ofte? 

Hvis nej hvorfor ikke? 

VI vil gerne blive klogere pĂĄ hvorfor der stĂĄr en tipi som efter sigende skulle være i brug af STU, men som ikke har set skyggen af STU.  

Vi vil gerne blive klogere pĂĄ om der ligger nogle pædagogiske samt faglige argumenter for ikke at have tipien mere i brug.  

Vi vil gerne undersøge om nogle af STU-aktiviteterne kan rykkes ud i tipien og om det vil have nogen effekt fremtidsmæssigt ift. til deres indlæring og koncentration.  

 

 

Hvilken viden findes der omkring temaet og hvilken viden er det relevant for jer at have? Anvend de søgeværktøjer I bliver introdukserede til pĂĄ bibliotekskurset. 

 
 

2. b Vidensindsamling – indsamling af empiri. Redegøre for hvilket undersøgelsesdesign (iagttagelse, videoanalyse, forskelligt dokumentationsmateriale, interview mm.) I anvender og hvordan empirien indsamles – begrundet ud fra videnskabelig teori og metode. 

 

Vi vil som start tage ned pĂĄ et for besøg og her vil vi se hvordan rammerne er, herunder blandt andet borgere, sted osv. Her vil der være mulighed for at notere undervejs.  

Besøget pĂĄ Skovly gav os mulighed for at se uderummet og lave et interview med en af de ansatte, om hvordan de bruger uderummet. Resultat vi mĂĄ gerne sætte gang i et projekt pĂĄ deres udeareal, hvis vi kan fĂĄ STU med pĂĄ den. Skovly er under §104, de bruger uderummet i deres daglige arbejde ved høst og fletning af pil, samt hugge brænde.  


Lav endvidere en samarbejdsaftale jeres institution, hvori I beskriver omfanget af udviklingsarbejdet (antal deltagende børn/borgere, antal besøg, tilladelse til dokumentationsformer mm). 

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Plantehold - Majs og avokado