Dyre holds opgave E
Uge 3 OPGAVE E afleveres på bloggen fredag (label / etiket: dyrehold)
Perspektivering15. Hvilken ny viden fik du selv gennem arbejdet med dyreholdet?
At der findes så mange slags
At de parre sig gennem deres bælte
At de kan overleve hvis de bliver skåret over et godt stykke under bælte stedet
16. Hvilke etiske spørgsmål giver dyreholdet mulighed for at arbejde pædagogisk med?
Nu hvor vi har været på fjordskolen og haft mange regnorme med, stiller sig spørgsmålet, om vi skal beholde ormene frem til eksamen. Vi beholder de forskellige regnorme, vi giver dem mere plads og mere jord. Cuvetten tømmer vi og laver den på senere tidspunkt igen, så den er klar til eksamen. Ormene kan vi eksperimenter med i små forsøg undervejs. Vi beholder dog de kompostormene, da vi har lavet vores egen kompost, som vi vil dyrke frem til eksamen.
17. Hvilke perspektiver tænker I jeres dyrehold har (almen dannelse, den åbne skole…)?
Ormenes spiller en stor rolle i økosystemet, da de er med til at nedbrydning af plantemateriale og de grave gange ned i jorden, så de er med til at sikre iltning af jorden, som gavner planterne. Ved at kigge på ormene og deres cyklus åbnes op for natur dannelse og gennem undersøgelse, fordybelse og udforskning understøtter det de naturvidenskabelige kompetencer. Almene dannelse i forhold til at behandle dyr godt og drage omsorg. Eksempelvis at vi lægger dem tilbage i jorden, fordi det er der de har det bedst, og vi giver dem blade at spise i cuvetten osv.
18. Hvilke gode oplevelser gav dyreholdet anledning til?
Nogle børn kom ud i nærmeste udviklingszone. Et eksempel var den ene dreng, som normalt ikke vil have beskidte finger, hans faste pædagoger mente bestemt ikke han ville røre ved noget. Den gode oplevelse, blev at han endte med at deltage aktivt ved selv at tage orme op fra bakken og lægge dem over i sin lup, han rørte ved jorden for at finde flere, så hans krop og sanser var virkelig i spil. Han havde ikke noget sprog men udtrykte sin begejstring og stolthed gennem lyde.
Nogle af de større børn blev optaget af at grave, for at se om de kunne finde andre sorter. Vi havde sat os ind i at der fandtes andre, og vi havde billeder af dem. Denne katalog viden gjorde at de/vi kunne navngive de forskellige. Drengene blev helt fascineret, af at vide der findes andre og ville straks se om de kunne finde en af de andre. Det blev en god oplevelse da drengene var heldige og finde et par.
Kommentarer
Send en kommentar