Dyrehold opgave C

Uge 2 OPGAVE C  


Pædagogiske aktiviteter - kan indgå i praksisafprøvning  (udefestival) 
10. Beskriv et pædagogisk forløb i forbindelse med oprettelsen af dyreholdet og i tiden efter... (konkrete ideer). Inddrag pædagogisk-didaktiske litteratur - brug grundbogen. 

Vi vil til udefestivallen medbringe vores cuvette med orme, så børnene kan se ormenes gange og hvordan de
trækker blade og græs med ned, for at spise og omsætte det til gødning. For at børnene kan få et nærmere
indblik i ormene og forskellene ved arterne mm., medbringer vi dåselup og dobbeltsidet lup.
Vi medbringer desuden vores kompost for at vise børnene i en større skala, hvordan vi kan benytte det ormene 
omsætter og hvordan de kan bruge det "grønne skrald" vi akkumulerer - dette gør vi ved at spise noget frugt 
(eventuelt varmet m. kanelsukker mm), rundt om bålet, mens vi snakker om, hvad vi har set, mærket og lært 
af at se på og røre ved forskellige arter af orme. (produktive spørgsmål, som fremmer naturvidenskabelige kompetencer)
Til at understøtte børnenes naturvidenskabelige kompetencer, vil vi benytte os af de 4 sammenfattede og generelle
færdigheder(Natur og udeliv, s. 184):
- kommunikative færdigheder - sproglige perspektiver
Vi vil forsøge at møde eleverne med et rigt sprogligt miljø, naturfaglige begreber, i modsætning til hverdagssprog.
Vi vil desuden forsøge, at stille børnene produktive spørgsmål - disse spørgsmål har ikke kun ET korrekt svar, men åbner
op for, at børnene får øje på detaljerne. (s. 197)
- evnen til at kunne se forskelle og ligheder - at se nøje efter


- evner til at forholde sig eksperimenterende - en eksperimenterende tilgang
- praktisk-færdighedsmæssige evner - de første erfaringer med systemer og kategorier

Disse er færdighede alle pædagoger kan pejle efter i det daglige arbejde med natur og naturfænomener. 
De både hver for sig og sammen understøtter naturfaglig kompetence.

11. Afprøv og dokumenter jeres pædagogiske aktiviteter. Husk at sammentænke aktiviteterne med jeres mål. 

 

Det første hold vi modtog til udefestivalen, bestod af to børn - den ene uden sprog og den anden kunne kun svare ja og nej. Da de kommer, nævner en af deres pædagoger, at vi nok ikke får drengen til at engagere sig så dybt, da han ikke kan lide at få beskidte fingre og er udfordret på hans taktile sans. Pigen er dog lidt modigere og starter ud, med at tage handskerne af og holder den største regnorm vi har. Drengen starter med at observere dem i den dobbeltsidet lup vi har medbragt og bliver mere og mere modig – han graver selv efter dem i vores bakke, holder dem i hånden og samler dem alle i hans lup, mens han hviner af glæde, til stor overraskelse for begge pædagoger. Begge børn er meget interesseret og iagttager og mærker dyrene længe - både i hænder og i lup. Begge børn prøvede også at grave efter orm og studerede derefter deres fund. 

Det næste hold børn, fire stykker, blev ligeledes præsenteret for ormene i lup og i cuvetten – dette sad de alle med noget tid, hvorefter to blev siddende med dem, for at studere videre og de to andre var ude og grave efter orme. Vi startede samtaler med børnene, ved hjælp af produktive spørgsmål og fik bragt mere “teori” på banen – i forhold til de 4 sammenfattede og generelle færdigheder: 

  • Vi artsbestemte ormene, med børnene (kommunikative færdigheder), dette gjorde vi ved hjælp af at observere ormene nøje og snakke om forskelle og ligheder og brugte derefter vores billeder af de forskellige orme, til at bestemme arten(evnen til at kunne se forskelle og ligheder). Børnene eksperimenterede ligeledes med de medbragte lup – de holdte dem op mod cuvetten, så de bedre kunne se ormene deri(en eksperimenterende tilgang). Til den eksperimenterende tilgang, havde vi tænkt forskellige måder at lokke ormene op af jorden på, men vi valgte at følge børnenes interesser i stedet.  

12. Beskriv pædagogens rolle: I forhold til anskaffelse (indkøb / indsamling), daglig pasning og evt. bortskaffelse (forventninger, ansvar, død mv.) 

Vi anskaffede os orme, ved at grave dem op af jorden og fandt røde brandorm i en kompost, vi måtte kigge i. Ormene kræver ikke meget pasning, skal have tilføjet nogle visne blade engang i mellem og komposten skal have grønt køkkenskrald og vendes. Efter vi har haft cuvetten med orme med på fjordskolen, slipper vi ormene deri fri, så de ikke skal leve i fangenskab indtil eksamen. Op til eksamen fylder vi igen cuvetten med jord, sand og orme - så vi har noget at tage med.

Ved endt forløb, blander vi vores kompost sammen med skolens kompost og ormene fra eksamen slippes fri igen.


Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Ude festival fjordskole

Undervisning d. 1/12

Tormaj Strand - 13/12/22