Frilufts dag
Inden vi tog ud på friluftsdagen, havde vi gjort os nogle overvejelser.
Dels snakkede vi om at vi ville prøve at gøre det så primitiv som muligt, både for at vi ikke skulle slæbe mere med en højst nødvendigt da vi ikke havde mulighed for at køre derop med bilen. Men også for at se hvordan det ville gå hvis nu vi kun havde det mest nødvendigt med.
Derfor valgte vi mad der var meget enkelt og noget af det kunne forbedres hjemmefra herunder snobrød.
VI havde taget grej med til at lave mad, trangiaer, skærebræt osv.
Vi besluttede hurtigt at det skulle være en dag uden alt for meget elektronik, altså ingen computer.
Dagen så ud til at blive ret lang, men med pædagogiske perspektiver i mente var der mulighed for at udvikle relationer gennem det fælles tredje som Flemming Andersen snakker om. VI havde altså mulighed for at udvikle relationer pædagog studerende imellem samt kunne se hvad det ville kunne hvis vi tog det ud i praksis.
Der var en del planlægning der skulle til for at komme derud. Der skulle planlægges mad, læhegn så vi kunne komme i læ, brænde til bålet og meget meget mere. Alt sammen noget vi ikke brugte nogle modeller på, men derimod lavet nogle lister. Efter turen ville man kunne evaluere på om der skulle gøres andet, eller om der var noget der fungerede rigtig godt.
Da vi havde medbragt mobiler til at kunne tage billeder derude fra, havde vi også mulighed for at skrive ned på mobilen undervejs hvis der skulle være noget vi havde brug for at skrive ned.
Efter dagen
Gerne d. 8. december reflekter individuelt over følgende:
Hvilke muligheder for deltagelse og samarbejde oplevede du at turen lagde op til såvel i planlægning som i gennemførelsen? Kunne turen tilrettelægges så der blev mere af det?
Natalie: Jeg synes turen gav mulighed for at vi havde et rigtig godt samarbejde. Der skulle planlægges en masse ting som ville gå meget nemmere hvis vi gjorde det sammen.
Sonja: Jeg synes turen bød på meget som også beskrives i Sølvik teksten i vores situation, gav det os virkelig mulighed for at lære hinanden at kende , samt vi fik øje på nye sider af os selv i forhold til af kompetencer vi har eller fik på turen.
Understøttede den form I havde valgt for dagen dette? Oplevede du at turen skabte nye rammer for sproglig såvel som kropsligt samarbejde, deltagelse og kommunikation
Natalie: Jeg synes ihvertfald at mine forventninger om at det ville blive en lang dag blev skudt til jorden. Dette tænker jeg kunne skyldes at vi netop havde en god kommunikation samt samarbejde.
Sonja: Jeg synes dagen understøttede læring godt gennem flere vidensformer. Vi havde alle kroppen i spil, og dialog viden kørte gennem dagen da vi var i dialog om det vi foretog os gennem dagen, her trak vi på phronesis viden ved at inddrage den viden vi i forvejen havde.
Hvilken betydning havde naturen/omgivelserne for din oplevelse af turen, var der særlige oplevelser/naturoplevelser/stjernestunder?
Natalie: Stedet vi havde valgt, lå relativt tæt på motorvejen og det kunne være svært sommetider at abstrahere fra, men hvis man kunne det var der noget terapeutisk i at være der, helt ro, og der var ikke plads til at tænke for meget over alt muligt andet da man var meget fokuseret på at optimere turen.
Sonja: For mig blev det tydeligt, at når jeg opholder mig i naturen, forsvinder tid og sted, jeg var spændt på om vi kunne få dagen til at gå,og det gjorde helt bestem. Jeg havde virkelig oplevelsen af flow.
Hvordan vurderer du dagens betydning for det fremtidige samarbejde i gruppen?
Natalie: Tror vi får et fint samarbejde, da der på turen var plads til at snakke om løst og fast samt hvordan vi forventer fremtiden.
Sonja: Jeg tror dagen biddrager meget til vores fremtidig samarbejde, fordi vi har lært hinanden at kende på en anden måde, hvor vi har haft kroppen i spil i samarbejde med den natur vi opholdt os i.
Kommentarer
Send en kommentar