Bål aktivitet

Første aktivitet på biotopen er at tænde op i bålet. 

Naturstyrelsen har sørget for der er to bålpladser så det er lige til. Eller er det nu også det. Vi har taget brænde med hjemmefra, samt økse, dolke så vi kunne snitte spåner, og lave tynde pinde til at få gang i bålet. Vi har valgt at udfordre os selv, og prøve os frem med tændstål. Vi fandt noget birkebark, som indeholder letantændelige olier, for at få gang i bålet disse var tilgængelig på biotopen.



Jorden var kold og fugtig så det var ikke lige til. Vi prøvede os frem og endte med at lægge små pinde i  bunden også spåner og barken ovenpå. Vi lavede et pyramidebål og byggede rundt om som pagodebål for at vinden ikke fik blæst det ud. Gennem aktiviteten var alle vidensformer i spil. Katalog viden ved at begrebssætte bål typerne. Den kropslige viden vi brugte kroppen og vores sanser gennem hele dagen. Dialogisk viden fordi vi samtalede hele tiden om, hvad vi gjorde og hvad vi kunne ændre på for at få gang i bålet. Phronesis fordi vi alle trak på de erfaringer vi havde med at lave bål. og blandt andet med jorden som var kold og fugtig. Analog viden igen kroppen og sanserne var i spil, stemningen skabte erindringer så som at kan, vi fik en oplevelse af at lykkes, hver gang gnisterne næsten tog fat, og dette vakte en stædighed og kampgejst hos nogle af os så vi blev ved indtil det lykkes efter en god times tid. Her kom vi nogle tændings briketter på for at få rigtig godt gang i det, vi skulle gerne have bål :-)


Didaktiske overvejelser i følge bålaktivitet. Denne gang var det kun os selv og vi havde taget alt med hjemme fra hvad vi skulle bruge ud over birke barken, som vi indsamlede.
Vi snakkede om hvordan vi kan inddrage de borger vi havde i vores praktik. Vi har alle været i beskyttet beskæftigelse og samværstilbud. Men det er ikke lige til at didaktisk at planlægge, hvem gør hvad og hvordan uden at kende sine borger. Nogle ville kunne hjælpe med kløve brænde, snitte spåner, indsamle bark, bygge bålet eller tænde op i det, helt afhængig af den enkeltes ressourcer. Vi som pædagoger kan støtte dem i processerne og inddrage deres ressourcer og ud fra den enkeltes nærmeste udviklingszone.
Vi kunne tage ud med en gruppe borger for at styrke relationerne, det at være fælles om et fælles tredje kan være med til at styrke relationerne, samt hyggen om bålet. Her er friluftslivet som et pædagogisk projekt, fordi vi vil noget med nogen. Det kan være sundhedsmæssigt eller socialt samvær ud fra opfattelsen det gode liv i naturen og fællesskab.








Kommentarer

  1. Super dokumentation for jeres aktivitet + vidensformerne finder I i grundbogen kap. 3.2

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Praksisafprøvning udviklingsprojekt 1. opgave

Biotop